Haderslev Musikskole – Uddannelse
• MGK Vojens 2007-2010
• Syddansk Musikkonservatorium 2010-2016 • Kandidat i rytmisk saxofon
Instrumenter
• Saxofon (Sopran, Alt, Tenor, Baryton) • Klarinet (Bb/A klarinet, Basklarinet)
• Fløjte (C fløjte, Piccolofløjte)
Baggrund
På Dybbøl skolen fik vi i 3. klasse besøg af nogle elever og lærere fra Sønderborg Musikskole og min bedste ven Jesper ville efter denne oplevelse lære at spille saxofon. Jeg havde egentlig slet ikke overvejet at det var muligt for mig at spille et instrument men når nu Jesper synes det var en god idé, så måtte jeg jo også vælge!
Valget faldt på tværfløjte, men da den daværende underviser kun talte tysk og i øvrigt underviste om mandagen hvor jeg gik til spejder, blev det aldrig til noget. Jesper havde i mellemtiden fået at vide at saxofonen ville være for stor at spille på i en alder af 10 år, så det endte med at vi begge startede på klarinet.
Jeg glemmer sent min første dag på Sønderborg Musikskole. Jesper og jeg fik udleveret hver vores klarinet på lærerværelset imens musikskoleleder Arne Fribo så på. Jeg husker ikke hvordan det lød når jeg pustede i klarinetten, men jeg husker, som var det i går, hvordan Bo Lykke Jørgensen pressede klarinetten så hårdt mod mine fortænder, at jeg til sidst stod på tær af bare skræk! Han prøvede selvfølgelig bare at få det bedste ud af mig…
Få år senere fik jeg stukket en saxofon mellem hænderne og i starten gik det meget på den klassiske musik, hvilket jeg var, og stadig er, meget begejstret for. Dog kom jeg ret hurtigt med i musikskolens big band hvor jeg for første gang stiftede bekendtskab med en barytonsax. Og det var her, jeg for alvor mærkede musikkens højere mening.
Det var en herlig tid i big bandet og der var mange mennesker omkring mig der var langt bedre og mere erfarne end jeg selv var, hvilket var en kæmpe inspiration. Ikke mindst big bandets dirigent, basunist Søren Rønsbo åbnede min øjne for nogle ret fede saxofonister og den rytmiske musik i det hele taget.
Resten er, som bekendt, historie…
Undervisning.
Som underviser er jeg meget bevidst om at musik skal være sjovt!
Jeg er selv meget optaget af alle aspekter af musikken og bruger ofte ret meget tid på, at fortælle mine elever om alle de fantastiske oplevelser man kan have med musik.
Første gang du hører en dygtig saxofonist live, første solo du spiller i bandet, første nummer du selv skriver og ikke mindst alle de steder i verden du kan rejse til, for at se, høre og selv spille musik!
Musik er så meget mere end endeløse timer i et øvelokale, teknik, terminologi og noder på et stykke papir.
Musik er først og fremmest en oplevelse, både for dem der lytter og især for dem der spiller!
Mic-drop…