Elisabeth La Cour er uddannet musikpædagog fra konservatoriet i Esbjerg, hvor hun studerede både violin, bratsch og sammenspil, samt almen musikpædagogik. Hun har taget uddannelse i Suzuki-metoden, som også kaldes modersmålsmetoden, og har efteruddannelse i den musikteoretiske metode Music Mind Games og den danske videreudvikling Legende Musikteori.
Elisabeth var 15 år, da hun arvede en violin og fik mulighed for at modtage undervisning. Men derfra gik det hurtigt!
Hun kom næsten lige fra begyndelsen med i en sammenspilsgruppe på Kolding Musikskole.
Da hun efter gymnasiet rejste til Skotland, fortsatte hun med at modtage undervisning og var også her med i et orkester.
“Det bedste ved at spille et instrument som violin eller bratsch er at være med i et orkester.
Det oplevede jeg i virkelig stor skala da jeg første gang deltog på det kæmpestore amatør-orkesterstævne på Askov Højskole.
Her mødes 350 musikglade mennesker i alle aldre hver sommer for at spille den store symfonimusik i en uge. Der bliver også tid til at spille uendelige mængder af kammermusik, altså musik i mindre grupper, f.eks. 4 strygere, strygekvartet eller 5 blæsere, blæserkvintet eller andre konstellationer.
“I dag underviser jeg bl.a. på Musikskolen i Haderslev. Jeg underviser i violin og sammenspil samt orkesterklasse.
Formålet med at lære at spille violin er selvfølgelig at blive dygtig til at spille, så du kan glæde dig selv og andre med musikken. Men det er også rigtig vigtigt at få mulighed for at spille sammen med andre, som også elsker musik!
Det er så dejligt at få musik-venner. Det er skønt at spille sammen og have en masse gode oplevelser sammen, gennem musikken.
Musikken vil nemlig følge dig som en god ven resten af livet. Ligemeget hvor du kommer hen i Danmark eller resten af verden, kan du finde nogen at spille sammen med. Musik er et universelt sprog, og musik bygger bro over alle grænser.”