Anne-Sofie Hougård Thåstrup Mejlbjerg

Anne-Sofie Hougård Thåstrup Mejlbjerg er uddannet cellist og musikpædagog fra Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg. Hun startede til cello da hun var 5 år gammel, og siden da har celloen været en del af hendes identitet. Musikken kom ind med modermælken. Begge forældre spiller nemlig musik, og der er altid blevet spillet og sunget i hjemmet på Fyn.
”I skolen skilte jeg mig ud fra de andre, og var ikke altid en del af fællesskabet. Til gengæld fandt jeg gode og livslange venskaber gennem musikken. Jeg glædede mig altid til om tirsdagen, hvor jeg skulle på musikskolen og have cellotime og spille i orkester. Det var en befrielse, ikke at skulle bekymre sig så meget om det sociale.”
Da Anne-Sofie skulle i 9. Klasse, tog hun på OrkesterEfterskolen i Holstebro. Det blev et vendepunkt for hende. Det var her hun besluttede at gå musikkens vej, og også her hun fandt ud af at hun ville undervise, frem for at sidde i symfoniorkester.
”Det at undervise har altid virket enormt værdifuldt for mig. At kunne videreformidle sine evner og kærlighed til musik, dét er stort. Min dag er reddet hvis jeg sender en elev ud af døren og kan mærke at der er sket noget. Måske har de lært noget nyt, eller måske er de bare blevet i et bedre humør end de var da de ankom. Det vigtigste for mig er, at mærke jeg har haft en positiv indflydelse på eleven. Det handler om at lære at fordybe sig, om at have det sjovt og om at bruge musikken i alle mulige sammenhænge.”